terug

Opvallen op de beursvloer

Beurzen zijn  een uitstekende manier om je bedrijf te etaleren en potentiële klanten te ontmoeten. Maar door het grote aantal andere standhouders wordt je makkelijk over het hoofd gezien als kleine speler.

Om ervoor te zorgen dat je een maximale ROI krijgt uit je tijd en geld dat wordt besteed aan de beurs, is het het beste om strategisch na te denken over hoe je gaat zorgen dat jullie bedrijf wordt opvalt op de beursvloer.

1. Begin lang voordat de beurs er is

In de weken voor het evenement kun je via social media alvast leuke teksten en tweets over de beurs de wereld in sturen. Vraag aan mensen om mee te denken voor bijvoorbeeld leuke weggevers de weken voorafgaand aan het evenement. Zo creeër je alvast extra aandacht voor de beurs.

2. Geef iets ongewoons weg.

Onderscheid je van de concurrentie door iets eigenzinnigs weg te geven, waar uw naam en logo natuurlijk op staan!  Denk bijvoorbeeld aan koptelefoons, webcamcovers, sokken, zonnebrillen of iets anders. De mogelijkheden zijn eindeloos en de kans dat ze je blijven herinneren enorm.

3. Maak contact met bezoekers met humor.

U wilt graag met klanten die langs uw stand lopen het gesprek aangaan. De geijkte verkooppraatjes kennen ze vaak al. Breng het daarom humoristisch en vertel iets waarover ze later praten met anderen.

4. Kijk wat de andere standhouders doen.

Doe je onderzoek. Bekijk de "grote jongens" en leer van wat ze op de beurs doen zowel visueel ( stand, uitstraling) als personeel. Hebben een ze vaste mix van methoden van promotie om klanten te krijgen? Wedstrijden, prijsvragen? Snoep? Dit zijn enkele van de dingen die u kunt bekijken, zorg ervoor dat je bent voorbereid .

5. Investeer in een geweldige display.

Investeer in goede displaymaterialen, het betaald zich uit en is voor andere beurzen ook inzetbaar.

6. Geef grotere tassen dan de concurrentie.

Iedereen op een beurs geeft spullen weg, en elke standhouder heeft meestal zijn eigen tas om zijn folders, producten en relatiegeschenken in mee te geven. De grootste tas wint meestal, want de bezoeker doet alle ontvangen tassen in 1 grote tas.  Maak gebruik van herbruikbare tassen zodat de tas na de beurs niet in de prullenbak beland, zoals alle andere.

7. Zorg voor leven in de brouwerij.

Laten we eerlijk zijn, de meeste grote stands op evenementen zijn vrij saai en voorspelbaar. Als je je als nieuwkomer wilt onderscheiden, maak dan je aanwezigheid voelbaar en heb plezier. De concurrentie is waarschijnlijk een stuk minder enthousiast over de kans om op het evenement te zijn, dus maak wat lawaai. Gooi er een After-Party in, word vrienden met iedereen, hebben een interactieve stand, en geniet ervan. Niets verslaat de jonge honden!

8. Creeër reuring, ook na de beurs.

Onthoud dat reuring een gesprek en aandacht betekent. Geef iets weg dat iemand direct kan gebruiken. Zorg ervoor dat het iets is wat mensen willen dragen, en wees niet bang om hen aan te moedigen om het meteen op te zetten. Vertel hen dat je ze een biertje koopt als je ziet dat ze het dragen op de beurs of verloot een prijs voor mensen die via social media foto’s verspreiden met het artikel.

10. Gebruik creatieve stunts om de aandacht van mensen te trekken.

Wie niet sterk is moet slim zijn. Ook al heb je geen groot budget met een gek idee kun je heel wat aandacht genereren. Wat dat gekke idee is kan heel veel zijn. Het moet buiten de gebruikelijke branche zijn en pas al je media uitingen er op aan.

Zorg je bijvoorbeeld voor een te gekke circusact, zorg er dan voor dat stand, al je media uitingen, flyers en give aways ook hier op in spelen.

11. Neem een origineel standonwerp

Iedereen wil natuurlijk een geweldig ontwerp voor zijn beursstand. Op beurzen en congressen is het gemakkelijk om alles visueel samen te laten smelten. Zorg ervoor dat je een stand hebt die zich onderscheidt van de concurrent door zijn design. Huur een bedrijf in waarvan je het werk leuk vindt en die niet gespecialiseerd is in stand ontwerp om de beste resultaten te krijgen.

 


geschreven door Saskia Bloemers - 24-01-2020 12:15

laatst geupdate op : 24-01-2020 12:16

tags :